עצים פורחים - מיכל בת אור - 18.2.2012

גלריה לאמנות • 18/1/2015

השיבה הביתה- החיפוש מתחת לשכבות/עצים פורחים - 18.2.2012

HomeComing - Searching Underneath/Floating Trees

אוצרת: אביבית גולן שוץ

מיכל בת אור, תושבת כפר ורדים, מטפלת באמנות ומרצה באוניברסיטת חיפה בביה''ס לטיפול באמצעות אמנויות. למיכל דוקטורט בנושא העוסק בעולמן הפנימי של אמהות דרך פיסול בחימר. מיכל חוקרת ביטויים רגשיים וקוגניטיביים דרך ציור ופיסול. למדה ציור ורישום בסטודיו של יצחק דה-לנגה, פיסול בסטודיו של זמירה לפידות ותחריט בכברי. התערוכה תוצג בגלריית הספריה החל מפברואר. בשבוע הספר מיכל תנחה פעילות לילדים בעקבות ספר הילדים שאיירה ''ענן אפור לבן''/ גלית כץ


בתערוכה שתי קבוצות עבודות, המשקפות חלק ממסע מתמשך לגילוי הבית הפנימי.
אין המסע מתאר תהליך לינארי שבו מושגת מציאה, כי אם תהליך מתמשך של התגלות.
בתהליכי ההתגלות, נכרכות הן חוויות הגלות והתלישות, והן חוויות של גילוי, התגלות והארה. את מושג ''השיבה הביתה'' שאלתי מן הבודהיזם, לפיו ''היודע - ביתו בכל מקום''. ''השיבה'' מבטאת לעיתים גם הֲשָבָה של חלקים אבודים ולכן שותפה גם לתהליכי תיקון והשלמה.
ראשיתו של כל קטע-דרך מהמסע היא בהתבוננות היכן אני נמצאת כעת ואת מה אני רואה/חווה מהמקום הזה. על השאלות הללו מנסה תהליך היצירה להשיב במושגים לא מילוליים. לעיתים, לא ימצאו תשובות ברורות, אלא ישאר רק דימוי, כעקבות הליכה.
הקבוצה הראשונה כוללת עבודות צבע מופשטות, המבטאות דיאלוג בין כִּתְמִיוּת צבעונית שכבתית ובין קווים וצורות. התהליך של הנחת הצבע בשכבות ואח''כ גילוי הצבעים שהונחו ראשונים בתהליך, מקביל למסע של חיפוש אחר המקור, תוך דיאלוג עם החדש.
הקבוצה השנייה מתארת עצים חסרי קרקע, ''עצים פורחים'' בדומה לכדורים פורחים. חסרון האדמה בציורים מבטא את חוויית המעבר, המסע בתהליך השיבה הביתה. העץ (מיסוד האדמה) הפורח מעל הקרקע (יסוד האוויר) מחפש את המקום הנכון שבו יוכל לצמוח, לפרוח ולהעניק מפירותיו לסביבה. חווית המעבר, לפיה הקרקע עדיין לא נמצאה/התגלתה, היא חוויה שבהכרח מכילה מתח. מחד, היא מתארת ערעור סדרי עולם מוכרים, שהרי עץ ממשי ''חייב'' להיות נטוע על קרקע, ומכאן שעץ ללא קרקע הוא עץ לא אפשרי, מאידך, עץ, המסמל קשר עמוק ל''מולדת'', מתאר חוויה שהעולם הוא הבית, במנותק מהקרקע, כמו גם חוויה של השתחררות. (מחוקי הטבע, מהקונבנציונלי, מהכללים המקובלים, מהציפיות).
עם הזמן, החלה להופיע בציורי העצים גם הקרקע. הציורים ביטאו לפיכך עצים בסביבות משתנות/שונות, כחקירה או מימוש של אפשרויות שונות של חיבור אל אדמה אפשרית. העץ והאדמה בציורים אלו, יכולים לתאר גם יחסים אפשריים בתוך העצמי.
תֵימת השיבה הביתה, המשותפת לכל העבודות, מתבטאת בחיפוש דימויים תוך קילוף שכבות (צבע, תקופות זמן, ותקופות חיים שונות), הליכה אחר קו בודד חופשי מצורניות מושגית בדימויי העצים הפורחים באוויר והנטועים באדמות שונות, ולבסוף ביצירת חוויות של קשר: אם-ילד, עץ-אדמה, ילדה-דלת.
מה שאִפשר את היציאה למסע הזה, הייתה ההכרה במה שקיים, מעבר ליש הנוכחי. מה שפעמים רבות מתאפשר לראות מתוך חלון, או מתוך היציאה מן הבית.
הריבוע שחוזר ביצירות רבות מסמל את ההכרה באחר, בשונה, באפשרות האחרת של חוויית עצמי וחוויית קשר עם האחר. במובן זה הוא סימן לקיומה של תקווה לממש את תהליך השיבה הביתה במעגל החיים הנוכחי.
מיכל בת-אור

IMG 0118 pSMIMG 0120 zD4DSC 0882 vnKa couple.JPG Rk5DSCF5342.JPG xgPDSCF5357.JPG jEzDSCF5696.JPG rGcDSCF5875.JPG TjsIMG 0119 VI6DSC 0870 dwkIMG 0041 y8NIMG 0043 qK3IMG 0044 eWHIMG 0047 FGyIMG 0048 h5VIMG 0051 iBDIMG 0053 rHFIMG 0054 k4BIMG 0055 zG8IMG 0056 VjwIMG 0057 MqtIMG 0074 hFZhI1